اخبار روز

جهاد اسلامی: رژیم اشغالگر پیشنهاد‌های آتش‌بس در غزه را رد کرده است

جهاد اسلامی: رژیم اشغالگر پیشنهاد‌های آتش‌بس در غزه را رد کرده است

۰۲:۵۵ ۰۹ شهريور ۱۴۰۳

جنبش جهاد اسلامی فلسطین در ادامه این اطلاعیه، گفت: رژیم اشغالگر می‌خواهد کنترل کامل خود را بر سرزمین‌های فلسطینی تحمیل کند.

با وجود درخواست‌های جهانی برای ایجاد آتش بس در غزه و نیز تلاش میانجیگران از جمله مصر، آمریکا و قطر برای توقف خصومت‌ها و توافق تبادل اسرا، تل آویو همچنان به حملات مرگبار خود علیه غزه ادامه می‌دهد. تاکنون مذاکرات میان حماس و اسرائیل با میانجیگری مصر و قطر و مشارکت آمریکا برای برقراری آتش بس در غزه و تبادل اسرا میان دو طرف به هیچ نتیجه‌ای نرسیده است.

نشست دوحه قطر روزهای پنجشنبه و جمعه ۲۵ و ۲۶ مرداد ماه ۱۴۰۳ برابر با ۱۵ و ۱۶ اوت (آگوست) ۲۰۲۴ به منظور از سرگیری مذاکرات برای دستیابی به توافق آتش بس در غزه و تبادل اسرا با حضور آمریکا، مصر، قطر و اسرائیل برگزار شد.

پس از آن، مذاکرات آتش‌بس غزه در قاهره بدون دستیابی به توافق در چهارم شهریور ماه (۲۵ اوت) پایان یافت و حماس و اسرائیل با چند ماده ارائه شده از سوی میانجیگران موافقت نکردند اما کاخ سفید می‌گوید مذاکرات قاهره در سطح کارگروه‌هایی همچنان ادامه دارد.

گروه‌های مقاومت فلسطین ۱۵ مهرماه ۱۴۰۲برابر با هفتم اکتبر ۲۰۲۳، عملیات غافلگیرکننده‌ای با نام «طوفان الاقصی» را از غزه (جنوب فلسطین) علیه مواضع رژیم اسرائیل آغاز کردند که پس از ۴۵ روز نبرد و درگیری، سوم آذرماه ۱۴۰۲ برابر با ۲۴ نوامبر ۲۰۲۳، میان اسرائیل و حماس آتش بس موقت چهار روزه یا همان وقفه برای تبادل اسرا میان حماس و اسرائیل برقرار شد. این وقفه یا آتش بس موقت هفت روز طول کشید و سرانجام ۱۰ آذر برابر با اول دسامبر ۲۰۲۳ به پایان رسید و رژیم اسرائیل حملات علیه غزه را از سرگرفت.

با گذشت بیش از ۱۱ ماه از حمله رژیم اسرائیل، بخش وسیعی از نوار غزه در بحبوحه محاصره فلج‌کننده و انسداد ورود مواد غذایی، آب تمیز و دارو ویران شده است.

اسرائیل در دادگاه بین المللی دادگستری (ICJ) به نسل‌کشی متهم شده است. دیوان مذکور به رژیم اسرائیل دستور داد که به سرعت حملات خود در شهر جنوبی رفح جایی که بیش از یک میلیون فلسطینی قبل از حمله به آن در ۶ مه (۱۷ اردیبهشت) به آنجا پناه برده بودند را متوقف کند.

منبع : خبرنگاران جوان

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا